Leren mousepads met gouden lijnen en logo voor vergaderruimte Hotel Estherea

Deze leren mousepads hebben een rechte hoek en een grillige zijkant. Daarmee wordt de grote glazen vergadertafel op een bijzondere manier aangekleed. De warme touch en uitstraling van het leer is een mooie combinatie met de strakke glazen tafel van de vergaderruimte in Hotel Estherea, Amsterdam.

Slotakte Vredesconferentie 1899 Den Haag

De eerste Haagse vredesconferentie was een uiting van hoop. Regeringsleiders uit verschillende landen kwamen bijeen om met elkaar afspraken te maken over ontwapening.

Het hoofdthema van de conferentie was ontwapening, maar zoals van te voren al verwacht werd bereikte de conferentie op dit punt vrijwel geen resultaten. In de slotakte van 29 juli 1899 werden drie verdragen en drie verklaringen opgenomen met een vijf jaar geldend verbod op het uitwerpen van explosieven uit ballons, een verbod op projectielen die verstikkende gassen verspreidden en een verbod op het gebruik van dumdumkogels.

Het belangrijkste concrete resultaat was de oprichting van het Permanent Hof van Arbitrage dat in Den Haag gevestigd zou worden. Het onderwerp ‘arbitrage’ was aan de agenda van de conferentie toegevoegd omdat men verwachtte op dit terrein wel resultaten te boeken en op het gebied van ontwapening niet. Arbitrage hield in dat conflicten werden opgelost door bemiddeling en niet door oorlog.

In het interessante museum bij de ingang van het Vredespaleis in Den Haag kan je ook deze dummy bekijken.

 

 

 

 

Letterkundig Museum Den Haag

Tentoonstelling Pantheon

Permanente tentoonstelling “Pantheon” in het letterkundig Museum in Den Haag
100 schrijvers en dichters – 1000 jaar literatuur ; een ode aan schrijvers die het literaire landschap van de Lage Landen hebben bepaald.

Voor deze tentoonstelling maakten Pau Groenendijk in 2009 en 2010 in samenwerking met Marijke Raymakers (De Omslag) honderdtachtig facsimile’s replica’s en dummy’s van Nederlandse litteraire meesterwerken, waaronder Erasmus, de Beatrijs, Vondel, PC Hooft, van Gogh, Rubinstein, Slauerhoff, Bomans en vele anderen.  Ook  foto’s, tekeningen, brieven zijn nagemaakt om het verhaal van de tentoonstelling te ondersteunen.

Archieven PSV

Archief van Philips Sport Vereniging gereproduceerd in dummy’s en replica’s

Het PSV museum heeft zijn originele archiefstukken van zijn ontstaansgeschiedenis die rond 1911 begint in de vitrine staan. In het warme licht en op een standaard dag in dag uit. Niemand kan het raadplegen, toch willen ze het de fans niet onthouden. De fysieke staat gaat op deze manier hard achteruit.

Om dit bijzondere bedrijfs-/sportarchief te behouden hebben zij mij de opdracht gegeven 39 van hun topstukken te laten namaken in de vorm van een dummy of replica.

Een heel gevarieerde selectie van o.a. ledenlijsten, teamfoto’s, het kaartje PSV /AC Milan in 1988, de eerst professionele contracten en een prachtige brief waarin de directeur het eerste team toespreekt voor de kampioenswedstrijd in 1954.

de droom van Poliphilus (1999) Hypnerotomachia Poliphili (1499)

De Nederlandse vertaling van het beroemde boek ‘Hypnerotomachia Polyphilus’ uit 1499,  toen gedrukt bij Aldus Manutius

De kleurrijke queeste naar liefde voert de hoofdpersoon in een droom door wonderlijke architectonische landschappen.
Elk katern bekleed met een andere kleur zijde, genaaid op zeven gekleurde stroken. Met een constructie zonder lijm staat dit boek als een architectonisch bouwsel op het boekblok en gesteund door heel dikke zuilen van platten die als een spekkoek zijn opgebouwd uit heel veel lagen papier. Titel pagina in meerdere kleuren metallic folie gedrukt .
Deel twee in heel zijde bijgevoegd in een halfleren cassette.

Tom Lanoye | Koningin Lear

Bureauagenda voor Queen Lear in krokodillenprintTom Lanoye – Koningin Lear 2015   oplage 20

Voor deze bijzondere uitgave van Koningin Lea, leading lady, captain of industry is de uitvoering geënt op een luxe bureauagenda of een klein chique handtasje. De band is van zwart rundleer met een diepe print van krokodillenleer de sluiting en het ring mechaniek is goud kleurig.
Het leer is aan de binnenzijde bekleed met een beschilderd handgeschept papier (Chatham 1956, 185 grm) in 24 verschillende versies geïnspireerd op de dalend AEX index en de gif spuitende moeder Lear die de voortbrengsels van haar baarmoeder verwenst.
Met gekleurde doorschijnende tabbladen waar de namen van de hoofdstukken op gegraveerd zijn is de ordening van het boek zichtbaar gemaakt.
Het boek over deze leading lady Lear, die in de goot eindigt, is in een zak van verhuisdeken beschermd opgeborgen.

Erwin Mortier | Gestameld Liedboek

1-gestameld-liedboekErwin Mortier | Gestameld Liedboek Oplage 20
2011 

Het wegvallen van alles, het uit elkaar vallen van een mens veroorzaakt door Alzheimer. Het gestamelde, brokkelige, onaffe, dat wilde de schrijver laten voelen en ik wilde dat zichtbaar maken door linnen weefsel te verstoren. Het geschilderde verhaal op het onderliggende papier, de rafels aan de randen en de afgebroken letters verwoorden het proces van aftakelend leven.

 

Nationaal Monument Kamp Vught

Replica’s ten ondersteuning van rondleidingen

Hoewel deze replica’s en de gebruikte materialen, zoals vliegtuigraamplexiglas, geborduurde zakdoeken, stoffen popjes, metalen doosjes, en houten stokjes, niet de meest geëigende zijn voor handboekbinders was het een uitdaging om dit niet literaire erfgoed vorm te geven..

In 2009 werden door Pau Groenendijk in samenwerking met Marijke Raymakers (De Omslag) zes verschillende replica’s gemaakt (oplage 6). Om de rondleidingen levendiger te maken wordt gebruikt gemaakt van een speciaal daartoe ontworpen tas waarin deze voorwerpen zitten. Deze worden tijdens de rondleiding aan het publiek getoond en kunnen door de bezoekers ter hand worden genomen, zodat het verhaal letterlijk tastbaarder wordt.

Deze voorwerpen werden in het kamp vooral in het geheim gemaakt en laten o.a. zien hoe belangrijk vriendschappen waren, om iets voor jezelf te doen, een naam te hebben en niet alleen een nummer te zijn.

Eenmaal terug in het museum vindt men de originelen voorwerpen aldaar in de vitrine.